27 ianuarie 2019

Placinta cu mac

De doua saptamani tanjesc dupa placinta frageda cu mac si am zis ca azi, orice ar fi, trebuie sa ma scap de grija ei.


Inainte sa notez reteta, vreau sa fac cateva precizari despre aluatul fraged. Pentru mine aluatul fraged perfect trebuie sa fie afanat si sfaramicios (dar totusi legat), sa se topeasca in gura, dar nici uscacios (sa simti nevoia sa bei ceva ca sa-ti alunece pe gat) nici ud, unsuros sau naclaios. Am gasit reteta perfecta pentru aluat pe blogul bucataresele vesele si am reusit sa pastrez textura ideala folosind o tava exceptionala pentru tarte despre care am sa va vorbesc la final.


Ustensile necesare
  • Bol
  • Craticioara (de 1,5-2 litri)
  • Cantar de bucatarie
  • Facalet
  • Mixer (tel)
  • Rasnita (pentru macinat mac)
  • Tava (tava mea este rotunda si are 23cm diametru. Daca aveti tavi mai mari, recomand sa mariti cantitatea ingredientelor - dublati fara grija, ca nu ramaneti cu prajitura nemancata!)

Ingrediente aluat

  • 200 g faina (am folosit Raftul Bunicii 000)
  • 50 g untura de porc
  • 50 g zahar
  • 1 plic zahar vanilat
  • 1 plic praf de copt
  • 1 varf de cutit de sare fina
  • 2 galbenusuri (eu am avut oua M)
  • smantana - aprox. 1lingura plina (am folosit Albalact 20%grasime) 

Ingrediente umplutura
  • 200 g mac (macinat)
  • 80 ml lapte
  • 80 g zahar
  • 2 albusuri
  • coaja rasa de lamaie
  • 1-2 mere (aprox 200g)

Procedura
  1. Se amesteca intr-un bol: faina + untura + zahar + zahar vanilat + praf de copt + sare
  2. Peste ingredientele uscate (punct.1) se adauga galbenusurile si 1lingura de smantana
  3. Se framanta totul repede pana se omogenizeaza ingredientele. Daca aluatul nu se leaga (ramane nisipos) se mai poate adauga un pic de smantana
  4. Aluatul se acopera cu folie nylon si se pune 1h in frigider
  5. Se macina macul
  6. Intr-o craticioara se pune laptele si zaharul si se incalzesc
  7. Cand laptele fierbe se adauga coaja rasa de lamaie si macul si se dau 2clocote - compozitia se ia de pe foc, se adauga merele rase si se amesteca bine apoi se lasa la racorit
  8. Se bat albusurile spuma
  9. Spuma de albus se adauga in compozita de mac oparit si se amesteca usor pana cand compozitia se omogenizeaza
  10. Se scoate aluatul fraged din frigider si se imparte: cam un sfert din ele se pastreaza pentru grilajul de pe placinta iar restul se foloseste pentru captusit tava
  11. Infainati blatul de lucru si intindeti cu facaletul aluatul. Trebuie lucrat repede pentru ca aluatul se face foarte moale pe masura ce se incalzeste. 
  12. Se aseaza patura de aluat in tava (daca tava nu e antiaderenta, trebuie sa o ungeti cu unt in prealabil)
  13. Se toarna umplutura de mac
  14. Se intine aluatul ramas si se se taie fasiute care se aseaza sub forma de grilaj peste umplutura de mac
  15. Se pune tava in cuptor si se lasa la rumenit. Cuptorul trebuie sa fie pre-incalzit la 180 grade
  16. Cand placinta e rumenita, se opreste cuptorul iar tava se mai lasa 5-10 minute in cuptor cu usa deschisa 
  17. Placinta se scoate din cuptor si se lasa la racit

Despre tava mea de tarte/placinte  

Folosesc mult cuptorul si pentru ca dincolo de gust e importanta si textura, mi-am cumparat tot felul de tavi pentru a obtine rezultatele dorite: ceramice, metalice, din sticla, de silicon. In functie de ce bucataresc, folosesc un tip de tava sau altul.

Tartele (dulci/sarate) sunt in topul preferintelor mele culinare si mult timp mi-am batut capul cum sa scap de umiditatea de pe fundul tartei. Am incercat sa coc prima data crusta si apoi sa adaug umplutura (pentru a evapora apa din aluat), am incercat sa scot tarta din tava si sa o las sa se raceasca asa (pentru a evita condensul)... exista un oarecare efect insa rezultatul nu ma multumea 100% ... umiditatea aia de pe fundul tartei era acolo!
 
Cautand solutii, am gasit tavile metalice Kitchen Craft (website: www.kitchencraft.co.uk) care sunt nemaipomenite! Au gaurele ce lasa umiditatea sa se evapore, fundul este detasabil (si poti scoate tarta cu usurinta), iar suprafata este antiaderenta astfel ca nu e nevoie sa ungi tava inainte de a pune aluatul in ea! Pe langa toate astea, tava poate fi tinuta in congelator, frigider, cuptor si se poate spala in masina de spalat vase! 

Aluaturile mele fragede (nisipoase) iubesc tava asta!

Am cumparat-o acum vreo 2 ani si arata impecabil! Stratul antiaderent este intact, nu a ruginit, nu s-a deformat - e ca noua! Imi amintesc ca am dat aproape 70lei pe tava de 23cm diametru. Mi s-a parut destul de scumpa pentru o tava de dimensiunea unei farfurii intinse, insa 2 ani mai tarziu consider banutii aia investiti intr-un lucru de calitate, care o sa ma tina mult si bine. 

 ♥ Camelia


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Recomand

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...