13 aprilie 2024

Jurnal de grădină: cum am plantat afini

Ciprian Matei
În comunitatea grădinarilor din care fac parte, cineva a întrebat recent de unde se pot cumpăra butași de afin. Mi s-a părut o idee excelentă să avem și noi în grădină vreo două tufe. 

Fiind atât de multe soiuri, i-am cerut îndrumare prietenului meu Ciprian (mândru proprietar de plantație de afine, lângă Timișoara) cu privire la furnizori și soiuri aromate (nu neapărat comerciale). Mi-a recomandat pepiniera Negoberry și am ales afin soi Brigitta (cu rod târziu) și soi Chandler (cu rod în sezon) - butași de 2ani, pe rod, 15lei/buc.

Buuuun. După ce am plasat comanda și am primit butașii am aflat că afinul soi Brigitta nu este autofertil și are nevoie de soiuri precum Elliot sau Blue Gold pentru polenizare încrucișată... I-am comandat pe amândoi - Elliot și Blue Gold - ce-i sigur e sigur!

Am făcut și o schemă de plantare; Elliot - Brigitta - Blue Gold - Chandler., sădiți cu 1,5 metri distanță între ei. 

Mare noroc am avut cu Ciprian, fiindcă m-a învâțat cum se plantează optim afinii (și, mai mult, a venit să îi pună cu mâna lui!) Apreciez enorm disponibilitatea și susținerea oferită.

Se pare că afinii au nevoie de sol cu ph acid pentru a crește optim, iar pentru asta sunt 2optiuni:

  • fie faci o groapă mare (~50litri) pe care o umpli cu turbă acidă și plantezi în ea afinul (iar în anul următor verifici dacă s-a alcalinizat, situație în care pui niște substanțe de acidificare)
  • fie pui turbă acidă în ghiveci de 50litri și plantezi afinul în el. Zice-se că poți controla mai ușor ph-ul solului în varianta asta.
La sfatul lui Ciprian, am ales varianta cu ghivecele. A venit omu’ de acasă cu amestec (turbă-rumeguș-nisip) să salveze afinii de necunoștința mea. Merg pe mâna lui - omul are plantație de nșpe-mii de afini, știe ce vorbește.

Pasul următor în ceea ce privește afinii este să aleg biopreparatele potrivite cu rol insecticit și fungicid. 
Am să scriu un articol separat despre asta. 

P.S. Dacă doriți să cumpărați fructe de afine (pentru gemuri, prăjituri etc), apelați cu încredere la Ciprian - pagina de Facebook a plantatiei este BerryGarden: https://www.facebook.com/FermaDeAfiniJebel/
 
♥ Camelia

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Recomand

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...